Obszar 1 - zajęcia edukacyjne wychowania fizycznego
- Nauka do odbić górnych z wykorzystaniem kolorowych baloników klasa IV grupa dziewcząt
SCENARIUSZ LEKCJI PIŁKI SIATKOWEJ ( obszar nr 1 )
Temat lekcji: Nauka odbić oburącz górnych z wykorzystaniem baloników.
Klasa IV, grupa dziewcząt
Prowadzący: mgr Agata Stremlau
Cele lekcji
Umiejętności: uczeń potrafi wykonać odbicie oburącz górą w postawie wysokiej.
Wiadomości: uczeń wie, jak wygląda prawidłowa pozycja podczas odbicia oburącz górą.
Sprawność fizyczna: kształtowanie koordynacji ruchowej
Postawy i motywacje: doskonalenie umiejętności współpracy w parze.
Pomoce: kolorowe baloniki dla każdego ucznia, tasiemki obciążające, piłki
Punkty/ogniwa toku
|
Nazwa i opis ćwiczeń, zabaw, gier
|
Czas
|
Część wstępna – 12 minut
|
Czynności organizacyjno- porządkowe
|
Zbiórka, raport, powitanie, sprawdzenie obecności i przygotowania ćwiczących. Przedstawienie celów lekcji i uzasadnienie potrzeby ich realizacji. Kontrola stroju, miejsca ćwiczeń, stanu przyborów i sprzętu.
|
2 min
|
Zabawa ożywiająca
|
Zaczarowany berek. Wybieramy berka. Osoba dotknięta przez berka jest zaczarowana i staje w rozkroku z rękami w bok. Aby ją odczarować, należy przejść pomiędzy jej nogami. Po minucie zmiana berka. Wygrywa berek, któremu udało się złapać więcej osób.
|
3 min
|
Ćwiczenia kształtujące
|
Ćwiczący ustawiają się wzdłuż boiska do siatkówki:
- truchtem pokonują sześć długości boiska,
- w truchcie krążenia ramion
- krok dostawny, dotykają linii bocznej, powrót,
- krok skrzyżny, dalej jw.
- w jedną stronę podskoki na jednej nodze, z powrotem na drugiej,
- skoki obunóż przez dwie szerokości boiska,
Ćwiczący ustawiają się na obwodzie koła i wykonują:
- krążenia tułowia
- skłony tułowia
- skrętoskłony
- krążenia bioder
- wypady w przód i na boki z pogłębieniem,
- leżenie zawrotne osiem razy
|
5 min
|
Część główna – 28 minut
|
|
Ćwiczenia ukierunkowane z balonikami, które są lżejsze od piłek, wolniej opadają i dają więcej czasu ćwiczącym na przyjęcie odpowiedniej postawy, prawidłowe ułożenie rąk. W miarę jak uczniowie wykonują ćwiczenia poprawnie możemy do balonika przyczepić tasiemkę obciążającą a najsprawniejszym uczniom dać piłki.
Pokaz i omówienie przez nauczyciela techniki odbić oburącz górnych w postawie wysokiej.
Ustawienie jw. Ćwiczący podrzucają i chwytają baloniki w postawie wysokiej. Ustawienie w dwójkach, w odległości ok. 2m – chwyty i odrzucanie balonika oburącz górą wysokim łukiem.
W dwójkach – jeden ćwiczący w siadzie, drugi w pozycji wysokiej. Podania i chwyty oburącz. Podania i próby odbić łukiem w górę. Po 10 podaniach/odbiciach zmiana.
W dwójkach, jeden ćwiczący w siadzie klęcznym, drugi w postawie wysokiej. Stojący podaję płasko, klęczący odbija wysokim łukiem, podnosząc się z klęku. Po 2/3 minutach zmiana.
Odbicia w dwójkach w siadzie.
Odbicia górne w parach po odbiciu ćwiczący wykonuje pełny obrót.
Ćwiczenie jw. Po odbiciu przysiad podparty.
Na zakończenie uczniowie zamieniają baloniki na piłki. Każda para jedną piłkę. Ustawiają się w odległości ok.3m od siebie i podejmują próby odbijać oburącz górą tak, aby piłka nie spadła na podłogę.
Konkurs – która para więcej razy odbije piłkę bez jej upadku.
|
|
Część końcowa – 5 minut
|
Ćwiczenia uspokajające
|
Leżenie przodem w parach twarzą do siebie, ćwiczący robią głęboki wdech i przedmuchują do siebie balonik, asekurując rękami by nie uciekł za daleko.
|
3 min
|
Podsumowanie lekcji
|
Zbiórka, przypomnienie celów lekcji i ocena ich realizacji. Ocena aktywności i osiągnięć uczniów. Pożegnanie.
|
2 min
|
- Gimnastyka z elementami gimnastyki artystycznej, klasa V i VI grupa dziewcząt
SCENARIUSZ LEKCJI Gimnastyki z elementami gimnastyki artystycznej.( obszar nr 1 )
Temat lekcji:
Klasa IV, grupa dziewcząt
Prowadzący: mgr Agata Stremlau
Cele lekcji
Umiejętności: samodzielne wykonywanie ćwiczeń kształtujących, doskonalenie płynności i estetyki ruchu
Wiadomości: uczeń zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń, potrafi je nazwać
Sprawność fizyczna: kształtowanie koordynacji ruchowej
Postawy i motywacje: samokontrola prawidłowego wykonywania ćwiczeń i estetyki poruszania się
Pomoce: utwór muzyczny o zmiennym tempie, kolorowe wstążki na patyczku o długości ok. 3/4 metrów
Punkty/ogniwa toku
|
Nazwa i opis ćwiczeń, zabaw, gier
|
Czas
|
Część wstępna – 12 minut
|
Czynności organizacyjno- porządkowe
|
Zbiórka, raport, powitanie, sprawdzenie obecności i przygotowania ćwiczących. Przedstawienie celów lekcji i uzasadnienie potrzeby ich realizacji. Kontrola stroju, miejsca ćwiczeń, stanu przyborów i sprzętu.
|
2 min
|
Zabawa ożywiająca
|
Ogonki. Każdy ćwiczący dostaje szarfę/ogonek i umieszcza ją z tyły za paskiem spodenek, zwisająca szarfa tworzy ogonek. Uczniowie rozbiegają się po Sali i na sygnał rozpoczynają berka polegającego na zebraniu jak największej ilości ogonków od pozostałych uczestników. Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej.
|
5 min
|
Ćwiczenia kształtujące
|
Ćwiczący ustawiają się na obwodzie koła przyjmują prawidłową postawę i wykonują:
- krążenia głowy w prawo, potem w lewo
- skłony głowy w przód i w tył
- krążenia ramion w przód
- krążenia ramion w tył
- skłony tułowia w bok
- krążenia tułowia
- skłony tułowia
- skrętoskłony
- krążenia bioder
- ramiona wyprostowane przed sobą, wymachy nogi w górę z dotknięciem dłoni
- przysiady
- wypady w przód i na boki z pogłębieniem,
- pajacyki
- w klęku podpartym koci grzbiet
- w siadzie prostym skłony tułowia
- w leżeniu tyłem rowerek
- w leżeniu tyłem nożyce poziome
|
13 min
|
Część główna – 20 minut
|
|
Ćwiczenia ukierunkowane na doskonalenie płynności i estetyki ruchu ze wstążkami do łagodnego utworu muzycznego.
Ustawienie w szachownicę, wstążka trzymana w prawej ręce, uczniowie wykonują:
- obszerne krążenia, ręką prawą potem lewą
- ósemki poziome
- ósemki pionowe
- obroty
- rysowanie na podłodze zygzaków pionowych i poziomych
- rysowanie na podłodze ślimaków z góry na dół
- swobodny bieg po sali z przeskakiwaniem rysowanych okręgów
|
10 min
|
Swobodna improwizacja ruchowa do utworu o zmiennym tempie i natężeniu np. „Cztery pory roku” Uczniowie wykorzystują poznane elementy, poruszają się po sali wykonując podskoki, skłony, przyjmując poznane pozycje wyjściowe i nie dopuszczają do zbyt długiej bezczynności wstążki. Ćwiczenia wykonują według własnych odczuć tworząc swój autorski układ gimnastyczno – taneczny.
|
10 min
|
Część końcowa – 10 minut
|
Ćwiczenia uspokajające
|
W siadzie skrzyżnym, ramiona bokiem w górę-wdech, przodem w dół-wydech, powtarzają trzy razy.
Zabawa w „minutkę”, w leżeniu tyłem, zamykają oczy nauczyciel daje znak na rozpoczęcie, a uczniowie wedle własnego uznania wytrzymują minutę w takiej pozycji. Gdy uznają że czas minął powracają do siadu skrzyżnego. Wygrywa uczeń który najlepiej wyczuł upływający czas.
|
3 min
|
Podsumowanie lekcji
|
Zbiórka, przypomnienie celów lekcji i ocena ich realizacji. Ocena aktywności i osiągnięć uczniów. Pożegnanie.
|
2 min
|